Sirkeci Garı Kültür Adası’na dönüşecek
Sirkeci Garı’nda heyecanlı bir çalışma hâkim. Çalışmalar bittiğinde tarihi gar bir yandan ulaşım işlevini korurken bir yandan da kütüphaneler, sergi alanları, sanat galerileri, tiyatro ve etkinlik alanlarıyla yaşayan bir kültür adasına dönüşecek. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, “Gün boyu insanların vakit geçirebileceği, tarihî dokusuyla yaşayan bir şehir alanı olarak yeniden şekillenen Sirkeci Garı’nı İstanbul’a yeniden kazandırıyoruz” dedi.
İSTANBUL’un Avrupa’ya açılan tarihî kapılarından biri olan Sirkeci Garı, şehrin yeniden kültür ve yaşam rotalarından biri olmaya hazırlanıyor. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Sirkeci Garı’nda yürütülen restorasyon ve dönüşüm çalışmalarını yerinde inceledi; çalışmaların ayrıntılarını ilk kez kamuoyuyla paylaştı.
ÖZGÜN MİMARİYE UYGUN OLACAK
Sirkeci Garı’nın Anadolu’dan gelenler için Avrupa’ya ve Rumeli’ye açılan en önemli geçiş noktalarından biri olduğunu hatırlatan Bakan Ersoy, savaş dönemlerinde göç hareketleri ve asker sevkiyatlarının da bu bölgeden gerçekleştirildiğinin altını çizdi. Batıdan doğuya gelen yabancıların ilk uğrak noktalarından birinin Sirkeci olduğunu ifade eden Ersoy, “Hem bir taşıma-ulaşım aksı olarak hem de şehrin hafızası olarak değerlendirdiğimiz zaman çok farklı fonksiyonları, çok farklı anıları olan bir yer” dedi.Sirkeci Garı’nın yoğun işçilikli ve çok özel bir yapı olduğunu vurgulayan Bakan Ersoy, tarihî gar binasının özgün mimarisine uygun şekilde yeniden ayağa kaldırıldığını söyledi. Ersoy, “Sirkeci’de de ana gar binası çok narin bir bina baktığınız zaman. İşçiliğin de çok yoğun olduğu bir bina. O işçiliklerle tekrar eskisine uygun bir şekilde ihya ediliyor” ifadelerini kullandı.
ULAŞIM AKSI KORUNACAK
Sirkeci’de ulaşım aksı özelliğinin korunacağını belirten Bakan Ersoy, tarihî gar sahasının aynı zamanda kültür ve yaşam merkezi olarak yeniden şekillendirildiğini söyledi. Bakan Ersoy, büyük işletme binasında her yaş grubuna hitap edecek bir kütüphane oluşturulacağını, ambar binalarında yer alacak sergi ve tiyatro alanlarının da projeye dahil edildiğini açıkladı. Açık etkinlik alanlarının da oluşturulacağını belirten Bakan Ersoy, “Gün boyu insanların vakit geçirebileceği arındırılmış sahalardan oluşturmuş iki tarafta da bir yaşam merkezini, ulaşım aksı özelliklerini koruyarak hayata geçiriyoruz” diye konuştu.
TARİHÎ YARIMADA SİLUETİ YENİDEN ŞEKİLLENECEK
Sirkeci’deki tarihî yapının özgün mimari karakterinin yeniden görünür hale getirilmesi amacıyla kapsamlı restorasyon uygulamaları sürerken alandaki diğer tarihî yapılar da yeniden işlevlendirilerek kültür ve sanat odaklı kullanıma hazırlanıyor. Proje kapsamında gar yapısında geçmiş dönemlerde yapılan niteliksiz müdahaleler kaldırılacak. Konser ve etkinlik alanları, seyir terasları, çocuk oyun alanları ve sosyal kullanım alanları oluşturulacak. Tarihî yarımada siluetine zarar veren niteliksiz ekler kaldırılarak alan yeniden düzenlenecek. Geçmiş yıllarda yıkılan Emirler Mescidi de yeniden inşa edilecek.
HAYDARPAŞA DA YENİDEN KULLANIMA AÇILACAK
BAKAN Ersoy, geçtiğimiz aylarda Haydarpaşa Garı’nda yürütülen restorasyon ve dönüşüm çalışmalarını da yerinde incelemiş ve çalışmaların ayrıntılarını paylaşmıştı. Restorasyon sürecinde özgün taşların yeniden kullanılabilmesi için kapanmış taş ocaklarının yeniden açtırıldığını belirten Ersoy, projenin ilk etabının 26 Eylül - 4 Ekim’de düzenlenecek İstanbul Kültür Yolu Festivali’ne yetişebileceğini söylemişti. Haydarpaşa’nın ulaşım aksı özelliğinin korunacağını vurgulayan Ersoy, alanın aynı zamanda kültür, sanat ve yaşam merkezi olarak yeniden şekillendirildiğini ifade etti. Gar sahasında yaklaşık 10 bin metrekare kapalı alana sahip yeni bir arkeoloji müzesi inşa edilirken, 20 bin kişilik etkinlik alanı da oluşturulacak. Proje kapsamında yaklaşık 150 bin metrekarelik alanda peyzaj düzenlemeleri yapılacak ve Haydarpaşa sahili yeniden kamusal kullanıma açılacak.
5 AYDA TÜRKİYE’YE 17.6 MİLYON ZİYARETÇİ GELDİ
KÜLTÜR ve Turizm Bakanlığı verilerine göre, yabancı turist sayısı mayıs ayında 4 milyon 856 bin 862 oldu. Emniyet Genel Müdürlüğü’nden alınan geçici verilere göre, mayıs ayında Türkiye’yi ziyaret eden yabancı sayısı geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 3.58 oranında azalarak 4 milyon 856 bin 862 kişi olarak gerçekleşti. Mayısta Türkiye’ye en fazla ziyaretçi gönderen ülkeler 701 bin ile Rusya Federasyonu, 686 binle ile Almanya, 493 binle İngiltere, 266 binle Bulgaristan ve 232 binle İran oldu.
2026’nın ilk 5 ayında ise Türkiye’yi ziyaret eden yabancı sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2.56 azaldı. Ocak-mayıs döneminde Türkiye’yi ziyaret eden yabancı sayısı 15 milyon 226 bin 624 kişi olarak gerçekleşti. Ocak-mart döneminde gelen gurbetçi sayısıyla birlikte toplam ziyaretçi sayısı ise 17 milyon 608 bin 534 oldu. 5 aylık dönemde Türkiye’ye en fazla ziyaretçi gönderen ülke 1 milyon 835 binle Almanya olurken, onu 1 milyon 739 binle Rusya Federasyonu, 1 milyon 124 binle İngiltere, 1 milyon 35 binle Bulgaristan ve 904 binle İran takip etti.
Etiketler
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN


